Polar Loop hur den fungerar, batteritid samt precision

Många aktivitetsband likt Fitbit Flex mäter bara antal svängningar över tid för att bestämma dina steg.
Polar Loop å andra sidan mäter utöver detta även intensitet, oregelbundhet och armens positionering. Genom att göra allt det här kan Loop fastställa ifall du sitter ner, står upp, springer och så vidare.
All aktivitet som bandet samlar in bearbetas och uppskattas till antal steg.
För att få den motion din kropp behöver gäller det inte enbart att gå ut och gå. Att cykla, simma, styrketräna och städa är också någon form av rörelse. Aktivitetsmätare har en tendens att underskatta dessa rörelser, men med Loop får du med allt detta. Kategorin antal steg är därmed en uppskattning av alla dessa aktiviteter som sedan översätts till steg.

I och med att man rör kroppen annorlunda beroende på vilken aktivitet man utför kan man komplettera med pulsbanden Polar H6 samt H7 för att få en så rättvis bedömning som möjligt. Då känner bandet av när pulsen ökas och kan då på ett mer träffsäkert sätt räkna ut din fulla aktivitet.

Personligen tycker jag att alla dessa faktorer gör sin roll väldigt bra och Loop är mer träffsäker än Fitbit Flex.
Jag gjorde ett test där jag gick 300 steg, båda var inställda på samma sätt och båda satt på samma arm.
Med Loop fick jag 292 och med Flex fick jag 263.

Fitbit Flex App     Fitbit Flex App

Polar Loop     Polar Loop

Ditt dagliga mål bestämmer du inte själv utan det räknas ut av din vikt, längd, hur många timmar du tränar per vecka och hur din generella aktivitet ser ut – om man mest sitter, står eller rör på sig. Mitt mål är runt 16 000 steg och när det avklaras kommer det fyrverkerier och texten GOAL på displayen!

Polar Loop Goal

Man kan i appen bestämma vilken arm man har bandet på. Beroende på vad man väljer så roteras skärmen, vilket är en bra lösning. Man skulle kunna låtit den rotera beroende på hur du har armen, men då skulle den snurra runt konstant eftersom du rör armen som en pendel. Detta var helt klart den bästa lösningen.

Batteritiden påverkas givetvis av hur ofta du tänder displayen och synkar med Flow, men jag får ut ungefär fem dagar på en laddning. När det är mindre än en dags användning kvar kommer det upp en varning som säger att batteriet är lågt. Fortsätter du att använda armbandet byts texten Battery Low tillslut ut mot Charging. Då kan du inte längre använda ett pulsband eller synka med appen, du bör ladda Loop snarast för att förhindra att den ska dö.

battery_low_RGB_150dpi     charge_RGB_150dpi

Withings Pulse O2 Uppackning och första intryck

Withings Pulse O2 uppackning och första intryck

Polar Loop Navigation

Polar Loop navigation

Polar Loop Applikation

Polar Loop applikation

Etiketter:, , , , ,

4 responses to “Polar Loop hur den fungerar, batteritid samt precision”

  1. Susan Kleen says :

    en liten fråga….jag har nyss fått mitt band och jag blev bara så fundersam, jag har synkat några dagar nu och det funkar ju,men idag har jag iof inte gått så mycket men varit på ett spinningpass,men då syns det inget på mitt dagsschema?? sen så undrar jag om man kan lägga in träningspass?
    hälsn
    susan

    Gilla

    • lgg2testpilot says :

      När du cyklar är händerna väldigt statiska så det blir svårt att registrera det. För att få med andra aktiviteter förutom löpning eller liknande behöver du ett pulsband. Polar H6 eller H7.
      Samma sak om du vill registrera ett träningspass. Du behöver pulsbandet och sen trycker du på densamma så startas ett pass som du sedan kan se i appen eller på hemsidan.

      Gilla

  2. Annika says :

    Jag fick en polar loop i julklapp. Den funkar sådär. Ibland slutar den räkna steg och börjar räkna baklänges, alltså ta bort steg istället för att lägga till.
    Då går det inte att synka den, den är helt låst, utan man måste göra omstart
    ( återställ till fabriksinställningar).
    Ska man behöva göra detta ofta? Tror jag gjort detta 5 gånger sen julafton.

    Gilla

    • lgg2testpilot says :

      Hej Annika!

      Du ska givetvis inte behöva göra det där alls. De har haft lite problem med synkroniseringsservern nu det senaste, men den ska absolut inte ta bort steg. Ta med dig ditt armband och kvittot till stället där den köptes så kommer du få den utbytt.

      Gilla

Lämna en kommentar