Kommunikation Miracast

Miracast är en teknik säkerligen många är ovetandes om. Det fungerar ungefär som Airplay på en iOS enhet. man speglar sin skärm trådlöst med TVn. Det fina med detta är att det byggs in i lite olika tillbehör, t.ex. direkt i TVn, och man är inte bunden att köpa just en speceifik pryl. Miracast lider fortfarande av lite sjukdommar men förhoppningsvis får den breda massan upp ögonen för detta och tekniken utvecklas.

Hur går det till då?

Man ansluter telefonen till sin apparat via Wifi.

2013-10-20 19.55.13

Sedan är det bara att tuta och köra! Det man märker med en gång är att det är en viss eftersläpning. Allting förutom spel fungerar dock ypperligt. Surfa, skriva, kolla film med mera är inga problem.

Här märks en tydlig eftersläpning vilket gör att det inte går att spela. Dessutom är det svårt bara av den andledningen att man inte vet vart kontrollerna är när man tittar på TVn.

DSC00311     DSC00312

Multitask via QSlide kommer verkligen till sin rätt med Miracast! 🙂

DSC00338

Använder man Netflix finns det en valmöjlighet att låta TVn spela upp innehållet och sen kan du göra vad du vill på din telefon. 🙂 Kräver att TVn har stöd för Netflix.

DSC00315     DSC00316

Det är så enkelt att använda att jag nästan blir förvånad. Ifall jag ser på ett avsnitt av någon serie på bussen hem kan jag direkt slänga upp det på TVn när jag väl är hemma, och fortsätta titta. Jag hoppas verkligen att Miracast utvecklas och att fördröjningarna försvinner. Då kommer det bli riktigt bra. 🙂

Etiketter:, , , ,

Lämna en kommentar