Batteritid G3 (Uppdaterad)

Nu har jag haft telefonen ett tag och känner att batteriet har fått lite inkörningstid.

Den generella jargongen är att G3s förutsättningar för en bra batteritid inte ser ljusa ut. En 5.5″ stor skärm med QHD upplösning med lika stort batteri som G2, 3000 mAh. LG menar dock att genom deras energispararknep 3A – adaptive frame rate, adaptive clocking och adaptive timing control – ska telefonen ändå få ut en batteritid som räcker hela dagen.

Jag var förvånad i början hur fort batteriprocenten rasade ner mot nollan, men nu efter ett par laddningar sträcker batteriet på sig och levererar betydligt bättre resultat.

2014-06-27 19.28.04     2014-06-27 22.56.28

Vid lättare sysslor som chatt och surf håller batteriet riktigt länge. Idag var jag ledig och satt med telefonen en stor del av tiden, som synes har jag fått ut 7 timmar och 6 minuter skärmtid – och har 8% batteri kvar! Ljusstyrkan har varit satt på auto. Hade jag inte suttit maniskt vid telefonen utan använt den som vid normala fall skulle telefonen utan problem klara sig i två dagar utan att behöva ladda över natten.

Däremot har jag märkt att vid tyngre uppgifter drar batteriet ut snabbare än G2an. Men jag har aldrig haft problem att klara mig en hel dag, trots Netflix och någon timme Turf. Jag har inte hunnit prova själv, men jag har hört att vid spel drar batteriet ut ganska fort jämfört med framför allt G Flex. Men den telefonen spelar i en helt annan liga med 720p, AMOLED och 3500 mAh.

Sammanfattat kan ni som är oroliga för batteritiden slappna av. Ni som inte spelar mängder av spel i flera timmar eller liknande kommer förmodligen klara er en hel dag utan att behöva stödladda telefonen.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Här kommer lite uppdateringar för vad man kan förvänta sig när man använder telefonen lite mer krävande:

2014-07-09 20.44.55

Här vet jag inte riktigt vad som hände. Jag har tittat på Netflix en timme, streamat runt en timme Spotify och resten är surf. Som ni ser är det nästan 3h skärmtid och jag har halva batteriet kvar. Det är nästan i snitt med vad jag fick ut av att bara surfa och chatta. Ljusstyrkan är satt på auto.

2014-07-03 23.30.56

Här är det återigen Netflix som har varit i farten, runt en timme blir det. Kollar vanligtvis ett avsnitt av House of Cards på lunchrasten, bra serie för övrigt. Spotify är standard och körs minst en timme via bluetooth. Blev lite Youtube på kvällen, skickade en del till Tvn via miracast. Ljusstyrka på auto.

2014-07-10 21.36.53

Återigen ett avsnitt på Netflix. Nu har det dock spelats lite spel och kört ett par timmar Spotify. Spotify skickas alltid via bluetooth som jag har märkt drar en del ström. Ljusstyrka på auto som vanligt.

Med mitt användarmönster får jag ut runt 4h skärmanvändning. Fullt godkänt i min mening men det är inga toppbetyg. Har än så länge inte behövt stödladda under dagen men det är inte i nivå med G2 och G Flex som höll i sig över 5h.

G2                                          G Flex

2013-10-04 20.36.54     2014-03-26 01.47.40

G2s test hittar ni här: https://lgambassadoren.wordpress.com/2013/10/04/lite-kort-om-batteritiden/

G Flex test hittar ni här: https://lgambassadoren.wordpress.com/2014/03/27/batteritid/

Har inte kunnat förmå telefonen att överleva en natt än så länge. Jag har inte gått in för att testa men jag gillar att vara på den säkra sidan. Ibland har mätaren visat 30-40% men jag vet med mig att den inte kommer klara morgondagen också. Förmodligen är det upplösningen på skärmen som ställer till det. Det krävs betydligt mer att skyffla runt 2560×1440 pixlar än 1920×1080.

Andra ambassadörer om batteriet:

Patriks: http://lgmobilescience.wordpress.com/2014/07/01/att-lira-pa-g3kommentarer-om-batteriet-efter-12-dagar/

Joel: http://63norr.wordpress.com/2014/07/06/batteritorsk/

Adam: http://lgambassador.blogg.se/2014/july/batteritest.html

Etiketter:, , , ,

Lämna en kommentar