LG G3 och ART

Google introducerade en ny exekveringsmiljö i Kitkat, ART – Android RunTime. Den är inte aktiv från start utan finns gömd i utvecklarinställningarna och ska ersätta den nuvarande Dalvik i och med nästa stora uppdatering av Android.

ART ska göra att appar startar snabbare, att gränssnittet blir rappare och ge lite bättre batteritid, i utbyte kommer apparna ta 10-20% större plats i lagringsutrymme. Det här är precis vad Android behöver, ett välkomnat tillägg som kommer göra susen på den så viktiga budgetmarknaden där ute.

Hur beter sig då ART i dess nuvarande experimentella form i LG G3?

2014-06-28 17.41.57

I mitt tycke bidrar det inte med något direkt bra. Jag märker ingen skillnad i menyerna, det går varken snabbare eller långsammare. Apparna öppnas snabbare, men de är oftast svarta/tomma tills de har laddat klart, vilket faktiskt tar längre tid än med Dalvik. Den där extraskjutsen som man hade förväntat sig existerar inte och man kan inte bli annat än besviken. Den ökade batteritiden är inget som märks av heller.

För sifferjunkies ger faktiskt ART sämre resultat än Dalvik.

2014-06-29 19.19.42     2014-06-29 19.19.50

2014-07-02 19.25.15     2014-07-06 20.59.17

Länk till resultaten med Dalvik har ni här:

LG G3 prestandatestad

 

En otroligt störande bugg med ART är blåtanden. Lyssnar jag på musik via ett blåtandsheadset måste jag ha skärmen tänd. Så fort jag släcker skärmen hackar ljudet väldigt frekvent, var fjärde/femte sekund, vilket gör det olidligt att använda. Det övriga hade jag kunnat leva med, men att blåtand inte fungerar som den ska ledde till att jag gick tillbaka till Dalvik.

Vad jag däremot inte vet är ifall felet ligger på Googles eller LGs sida. Jag har märkt att resultaten verkar variera där ute. Vissa märker skillnad till det bättre, andra till det sämre och vissa märker ingen skillnad alls.

Det finns en anledning till att den är gömd bland utvecklarinställningarna, ART är helt enkelt inte riktigt redo än. Jag hoppas och tror att Google kommer finslipa på sitt projekt och kommer göra oss riktigt nöjda med den extra prestandan som erbjuds när allt fungerar som det är tänkt.

Etiketter:, , , , , ,

Lämna en kommentar